Långkokt fläskkarré

Långkokt fläskkarré 
Detta behöver ni för denna fantastiska rätt: 
- 1,5 kg fläskkarré 
- 1 äpple 
- 1 morot 
- 1 palsternacka 
- 1 kruka färsk timjan 
- 1 kruka färsk rosmarin 
- 4 vitlöksklyftor 
- 1 gullök 
- vatten som täcker köttet ca 1/3 
- salt och peppar 
- chilipulver 
- örtsalt 
 
Jag använder min tryckkokare när jag gör denna fantastiska "pulled pork" utan onyttig BBQ-sauce som pulled pork oftast är baserad på! Istället använder jag mig av goda, smakrika färska örter! Det går lika bra att göra detta i en lergryta eller liknande! Med långkok menas det att köttet får koka så pass länge att det bara är att dra köttet i strimlor med en gaffel, och det bara smälter i munnen, fantastiskt gott och lätt att göra! 
 
Gör så här: 
Salta, peppra köttet ordentligt! Även med örtsalt (om du gör egen, eller köper ekologisk det kvittar) samt chilipulver! Skalar rotfrukterna och delar de i större bitar, skär löken och äpplena grovt, och skalar vitlöken (hela)! Lägg allt i tryckkokaren och på med köttet och vattnet så det täcker 1/3 av köttet. Stäng locket och låt det tryckkokas i ca 2 timmar (utan tryckkokare ca 6-8 timmar i 100-125 grader). Dra isär köttet med två gafflar och servera med en rostad rödbetssallad och äppelmos eller som "gyros"! 
 
 
 
 
Gör en variant på gremolata och ringla över lite på det strimlade köttet för att få den sista goda smak touchen! 
 
En variant på gremolata kan vara: 
Detta behöver man: 
1 citron 
3 vitlöksklyftor
1 dl hackad timjan och persilja 
3 msk ekologisk olivolja
 
Gör så här:
Riv av skalet från citronen och finhacka vitlöken (eller pressa), timjan, persiljan och häll på olivoljan! Tillsätt lite salt och peppar! 
 
 
 
Smaklig måltid! 

Kommentarer:

1 Frida :

skriven

Du är så sjukt jävla duktig! Jag måste prova det där!

Kommentera här: