Student och kost

Kände bara att jag måste skriva detta inlägg om kost och att vara student. Jag har hållit på med Paleo i drygt 2 år och trivs så bra med denna livsstil! Har aldrig mått bättre. För drygt 1,5 år sen kom jag in på min dröm utbildning och det gjorde att jag fick ställa om mig, flytta från hemstaden och börja ett nytt liv med nya utmaningar.

Ofta så hör man att när man säger att man ska bli student/är student att man kommer att få leva på nudlar och makaroner! Sen jag började på min utbildning har jag inte öppnat en nudelpåse eller mikrat den snabba färdiga rätten i mikron! När jag flyttade upp hit sa jag till mig att jag skulle leva med det som gör mig lycklig och välmående, alltså nyttig mat (Paleo) och regelbunden träning (CrossFit)!

Jag lever på mitt studiebidrag varje månad (2820 kr) samt mitt bostadsbidrag (1100 kr) och min hyra på min lilla lya på 22 kvm ligger på 3519 kr och med andra räkningar gör det att jag har cirka 200 kr över och med lite extra jobb varje månad så klarar jag mig, utan skulder, lån och en hälsosam livsstil! Största delen av pengarna som blir över lägger jag på mat, för jag tycker att äta bra är en del av livet och om jag äter bra, så mår jag bra! 

Lite tips på när man handlar så kollar jag alltid om varan är ekologisk eller inte, jämför kilo priset på samma vara som är färdig paketerad och lösvikt samt innehållsförteckningen (regel: är det något jag inte förstår på den köper jag den inte) Självklart blir det några kronor dyrare men det kommer kroppen att tacka dig för, både på kortsikt och långsikt!

Så mitt budskap till er alla som säger att man lever snävt med pengar och ursäktar sig genom att köpa färdiga rätter i frysdisken, ni som lever på falukorv och makaroner eller Billys Pizza, tänk om! Inget är omöjligt! Att vara student ska inte hindra en från att leva sunt och äta rätt, ni bestämmer själv! 

 

Kommentarer:

1 Natali:

skriven

Jag blir både imponerad och inspirerad av att följa din blogg! Starkt jobbat! :)

2 Salle:

skriven

Är stolt över dig💖

Kommentera här: