Torkad frukt

 
Ofta när man är sötsugen så kan torkad frukt vara lösningen! Dock ska man tänka på att mycket av den torkade frukten som man köper i affär är det tillsatt socker! Och därför, varför inte torka frukten själv? Jag gör det ofta, man kan torka vad man vill, oftast blir det äpple, päron, banan, mango, kiwi m.m och även örter. 
 
Jätte gott att ha till müslin eller bara som snacks! Jag använder min torkmaskin (köpte min på www.tretti.se) och torkar frukten i ca 12 timmar på 50-60 grader! Om man vill så kan man dela frukten i smala skivor "chips" eller i kuber! Tycker man om några krydda t.ex kanel så är det bara att pudra över lite kanel och sen låta dem torka! 
 
Ibland kan det bli att när man har delat äpplet så blir det brunt, om man inte vill detta så tillsätt några droppar citron och blanda detta, och sen lägg in i torken! Men jag brukar inte behöva detta för den bruna färgen försvinner när det torkas! 
 
Testa ni också! Mumsigt!
 
 
 

Kommentera här: